MoleGraph – zkuste přírodovědná měření a programování s Arduinem

Typ příspěvku

Abstrakt

Školní měřicí systémy se staly součástí výuky nejen přírodních věd. To, že právě tyto systémy hrají významnou roli při vzdělávání žáků, bylo prokázáno celou řadou studií. S nástupem trendu podpory Průmyslu 4.0, a tím pádem většího zaměření na polytechnickou výchovu, dostává práce se školními měřicími systémy další rozměr. Jde o to nejen využívat zmiňovaných systémů k nějakému přírodovědnému měření a zkoumání různých jevů a jejich zákonitostí, ale také lépe porozumět tomu, jak takový měřicí systém funguje, co vlastně jednotlivá čidla zaznamenávají a na jakém principu pracují. Právě tyto kompetence vedou ke správnému a smysluplnému využívání měřicích systémů v praxi, ať už ve školním nebo průmyslovém prostředí. Na tento rozměr využití měřicích systémů ve výuce se ale často zapomíná.
V rámci tohoto příspěvku volně navážeme na naši přednášku na Počítači ve škole 2021. Tentokráte si v rámci workshopu představíme aktuální stav projektu otevřeného řešení (open source) školního měřicího systému MoleGraph a samozřejmě si také nějaká měření přímo sami vyzkoušíme. A nebude to jen o měření! Ukážeme si, jak snadno můžeme se stejným hardwarem přejít plynule k programování, automatizaci a robotice. Celý systém je totiž postavený na levném „mikrokontroléru“ Arduino NANO a bluetooth modulu pro bezdrátovou komunikaci. Díky použití Arduina se otevírají pro žáky i učitele téměř neomezené možnosti. Nemusíme se věnovat pouze „měření“, ale prakticky čemukoli, včetně automatizace a robotiky.
Pro školy je podstatný také cenový aspekt - oproti komerčním systémům je cena komponent skutečně „lidová“! Pro různé krabičky a držáčky modulů a čidel je hojně využíván 3D tisk. Všechny 3D modely určené k 3D tisku jsou samozřejmě k dispozici opět zcela zdarma.

Stupeň školy

Vzdělávací oblast